Ik ben teruuhuuug! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Hannah - WaarBenJij.nu Ik ben teruuhuuug! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Hannah - WaarBenJij.nu

Ik ben teruuhuuug!

Door: Hannaaaah

Blijf op de hoogte en volg Hannah

10 September 2007 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Jaaaaa jullie zien het goed!! Ik ben weer terug! Ik heb de 2weekse trip door de woestijn overleefd! Echt een geweldige ervaring!!!

Maandag de 27e hadden we eerst nog les en daarna zijn we met z’n allen in het busje gestapt . Het was nog wat proppen met alle studenten en de bagage maar uiteindelijk zat iedereen en was het dan zover. We zijn naar Alicedale gereden, ongeveer 100 kilometer van Port Alfred. Hier gingen we overnachten op de campus waar ik over een aantal weken naartoe ga voor mijn wildlife module. Alicedale is een klein dorpje en de campus is op de golfbaan. De campus is echt heel mooi en veilig want er zit een omheinig om met een poort die alleen geopend kan worden door de poortwachter (of hoe heet zo iemand?). Gelijk even rondgekeken natuurlijk want iedereen was benieuwd waar we straks tien week gaan verblijven. ’s Avonds lekker tv (ja je leest het goed een tv!!) gekeken in de gezamelijke woon/eet kamer. Dit was serieus de eerste keer in 7 week dat ik weer tv gekeken heb dus was weer een ervaring op zich! Niet al te laat gaan slapen wanr we moesten de volgende dag om 4 uur ’s ochtends weg.. pff..

Om half 4 opgestaan om nog even snel te douchen want ik ging er van uit dat dat de komende dagen niet mogelijk zou zijn. Om 4 uur zat iedereen netjes in de bus en zijn we richting Calvinia vertrokken. Na uuuuren rijden in een te warm busje kwamen we aan op de plek waar we 3 nachten zouden blijven: een sheepfarm. Deze lag op ongeveer 50 kilometer van Calvinia. Het dichtstbijzijnde dorp af. Omdat we hier pas eind van de middag aankwamen hebben we niet veel gedaan. Op de sheepfarm konden we wel leuke spelletjes spelen en er was een hele coole herdershond met twee verschillende kleuren ogen. Lekker lasagne gegeten en ’s avonds gekaart.

Woensdag gingen we op een tour over de farm. Dit klinkt misschien een beetje saai maar het was superleuk. Eerst ging Louis, de eigenaar van de sheepfarm met de hond schapen bij elkaar drijven en ze van de ene plaats naar de andere plaats laten lopen, supergrappig om te zien! De sheepfarm was echt enorm dus we moesten met het busje om alles te kunnen zien. Ok werd ons laten zien waar de mensen wonen die voor Louis en zijn vrouw werken, zij wonen ook op zijn land. Dit moet wel omdat er in de hele wijde omtrek geen dorpjes of huizen of wat dan ook zijn. De buren wonen 7 kilometer verderop!! Ook gingen we de ‘bushmencaves’ bekijken, dit zijn kleine grotten waar vroeger de bushmen woonden. Supercool om te zien. Met oude rotstekeningen enzo aan de binnenkant. Er werd superveel verteld over hoe de farm bijvoorbeeld met waterschaarste enzo omgaat en over de planten etc. die op de farm groeiden.
‘S avonds zijn we naar een grote open vlakte (ook op Louis’ land) gereden om te gaan braaien (barbecuen) en dat was echt suuuper! Zoiets maak je echt nooit meer mee. Met zn allen om een kampvuur en verderop een kleiner vuurtje waarop gebbqt werd. Heerlijk gegeten en zelfs een schapenstaartje geprobeerd! Maar dat was niet echt mijn favoriet.. de zon onder zien gaan en de maan op zien komen op zo’n bijzondere plek is echt onbeschrijflijk!

Donderdag weer op tijd op want we gingen bloemen kijken.. jaja bloemen kijken! Gelukkig was het iets interessanter dan het klinkt want in de area waar wij zaten bloeien zeldzame bloemen die alleen in deze periode en op die locatie groeiden. Verder hebben we nog watervallen gezien wat ook super indrukwekkend was! Ben, Camiel en Jorn moesten zich natuurlijk nog even bewijzen en naar de overkant van de waterval klimmen
’s avonds weer lekker gegeten, gekaart, wat gedronken en weer lekker naar bed, de laatste avond in een echt bed!

Vrijdag op tijd op en met spullen en al weer het busje in. Dit keer zetten we koers naar Verneuk Pan. Spreek uit als: Vernjèk Pan. Dit was een heeeeeele grote kale vlakte met heel veel niets. Dus daar hebben we ons tentje opgezet. Per 3 personen sliepen we in een tentje, ik sliep samen met Nina en Jora, gezellig met drie meiden een tentje opzetten, ging niet helemaal soepel maar hij stond!!
We kregen van ons leraar de tip om een heel eind de leegte in te lopen en daar 20 minuten te gaan zitten zonder muziek, boek of wat dan ook. Dit leek mij wel interessant om te doen want je ziet dus in de hele wijde omtrek helemaal niets of niemand en het is daar stiller dan je je voor kunt stellen. Ik heb het 10 minuten volgehouden en toen begon ik me te vervelen (tsja ik kan er ook niets aan doen, just not my kind of thing) dus gezellig bij Hans (200 meter naar links) gaan zitten.
Zelf gekookt op een gasstelletje en ja bij koken hoort natuurlijk helaas ook afwassen. Aangezien we hier in Port Alfred nogal verwend zijn en voor ons gekookt en afgewassen word stond niemand echt te springen om hier aan te beginnen maargoed
’s avonds/’s nachts (het is hier om 18.00 donker dus om 20.00 lijkt het al middernacht) hebben we ons matjes meegenomen een eindje van het kamp af en hebben we daar sterren gekeken, super mooi, 3 vallende sterren gezien en pas tegen 23.00 kwam de maan op dus het was echt superdonker. Rond 01.00 lekker ons tentje opgezocht. Heel koud gehad want ’s nachts was het echt rond het vriespunt en we lagen op een dun matje dus niet echt een pretje, maar altijd stoer blijven kijken!

Na weer veel te vroeg opgestaan te zijn, tent afgebroken en alles weer in het busje gepropt gingen we richting Augrabies Falls. Wie wou mocht het eerste stuk (ongeveer 20 minuten) lopen. Nou dat wou ik wel. Helaas kreeg het busje een lekke band en werd het 20 minuten lopen verlengd tot ruim een uur in de felle zon. Gelukkig werden we toen alsnog opgepikt dus kon de weg vervolgd worden per bus. Aangekomen in Augrabies Falls bleek dat we echt op een mooie camping zaten met relaxte douches en een zwembad!!! Suuuper! lekker gezwommen. Wel werd er overal gewaarschuwd dat we 'nie die Bobbejane voeren nie' mochten. Oftewel de wilde bavianen die rondliepen op de camping mochten niet gevoerd worden. Na het eten wouden we even een wijntje gaan drinken bij de waterval, maar toen we hier goed en wel zaten werden we opgeschrokken door keihard gekrijs van wilde bavianen. Dus wisten we niet hoe snel we daar weer weg moesten komen! Nog wel even een wijntje gedronken bij het zwembad.

Zondag gingen we een wandeling maken waarvoor we werden gewaarschuwd door ons leraar. Het zou een hele zware, uitputtende en vermoeiende wandeling worden en als we geen pet, zonnebril en liters water mee zouden nemen zouden we zeker helemaal kapot terug komen. Gelukkig viel dit wel een beetje mee maar na een hele ochtend + deel van de middag over rotsen te hebben geklommen en in beekjes te hebben gezwommen was ik toch wel blij dat we een terrasje tot ons beschikking hadden op de camping! Verder prachtige watervallen (Augrabies Falls, de naam zegt het al) gezien en 's avonds op een night game drive geweest alleen helaas niet heel veel gezien.

De 8e dag was weer heeeel vroeg opstaan en een slopend lange busreis naar de Kalahari trails. Hans was jarig dus voordat de tenten om 5 uur ingepakt konden worden moest er gefeliciteerd worden. 's middags lekker wat gedronken op een terrasje in Upington en geluncht bij een lodge vlakbij de Kalahari trails. Dit was weer een camping midden in een natuurpark dus uiteraard nog even gewandeld tot het donker werd. Koken, afwassen en nog even gezellig buiten zitten om Hans zijn verjaardag te vieren. Helaas waren we gewaarschuwd voor giftige slangen en schorpioenen dus echt rustig zaten we niet. Wel hebben we een nieuw spelletje geleerd; als je champagne open maakt dan mag je de kurk aan iemand anders geven en die moet hem dan bewaren en dan bewaard degene die de champagne geopend heeft het omhulsel van de kurk en als je die dan aan elkaar laat zien dan moet die ander die van hem ook laten zien en als dat niet binnen 30 seconden gebeurd moet degene die te laat was een nieuwe fles kopen. (ik hoop dat het een beetje duidelijk is ) Aangezien hans jarig was en de champagne opende mocht hij een slachtoffer kiezen en dat was ik (best een slimme keuze )

De volgende dag gelijk het spel verloren want ja 's ochtends ben ik niet op mn best en we moesten op tijd opstaan omdat we met een gids de kalahari ingingen en we gingen spoorzoeken! Vet veel beesten lopen daar snachts en het was vet grappig om al die sporen te zien en te horen wat de gids er over te vertellen had.

Om 11.30 warten we klaar met wandelen en gingen we weer door naar de volgende bestemming, Kgalagadi national Park. Deze bestemming was slechts 30 kilometer rijden maar omdat de wegen zo slecht waren deden we er ruim een uur over.
We moesten ons inchecken en toen mochten we doorrijden. De campingplaats was helemaal aan de andere kant van het park dus we hebben een rit van 5 uur gemaakt waarin we de mooiste dieren hebben gezien en EINDELIJK maar toch.. LEEUWEN!!! jawel ik heb vanuit de bus leeuwen gezien. Niet achter een hek of wat dan ook, nee gewoon in het wild, in het echt! super!! Ook de giraffes, wildebeesten (zo heten ze echt!!) struisvogels en ander wildlife liep om ons bus heen dus iedereen heeft prachtige fotos kunnen maken!

Op een gegeven moment reden we niet meer in Zuid Afrika maar in Botswana! Zijn we daar ook eens geweest haha

Ons campingplekje was superleuk met een mooi toiletgebouw en ons tentje stond op de grens van Zuid Afrika en Namibie! Wat een boel landen op 1 dag!

Heeeerlijk uitgeslapen! Eindelijk! Lekker gezwommen en toen was het weer tijd om terug te rijden door het Kgalagadi national park naar 2 rivers, een andere campingplek in hetzelfde park waar we zouden overnachten. Weer practige dieren gezien maar helaas geen leeuwen meer! 's avonds weer een nightdrive gedaan en toen even gezellig met papa en mama gebeld!

Op dag 11 was Jorn jarig! Helaas weer om 4.30 op en Nadat de tenten ingepakt waren werd het busje met balonnen versierd (en er was al zoveel plek..) weer heerlijk geluncht in Upington en toen doorgereden naar Witsand, ons laatste bestemming. Hier aangekomen hebben we brandhout gehaald en hebben we na het eten een kampvuurtje gemaakt waar we de verjaardag van Jorn gevierd hebben. Ook hebben we op een heel mooi uitzichtpunt de zon onder zien gaan onder het genot van een plastic mok met champagne! Supergezellig!

En toen was het alweer zaterdag! We werden wakker door apen die ons campingsite aan het verbouwen waren, ze zaten echt overal! Op de tent, de tafel, de bomen om ons heen! We hadden te prullenbak niet goed afgesloten! Toen we de apen hadden weggejaagd en de rommel opgeruimd hebben we Eerst even snel gezwommen en toen konden we kiezen of we wouden sandboarden of mountainbiken. Sandboarden leek mij wel wat dus heb ik een sandboard gehuurd. In witsand (de naam zegt het al) heb je vet mooie hoge witte duinen waar je dus op je sandboard vanaf kunt. Nou dat heb ik geweten! Laten we het er maar op houden dat het niet zo makkelijk is als het er uit ziet! maar wel een superleuke dag gehad! Voor de lunch weer naar de tent gegaan, even in het zwembad het zand afgespoeld en toen weer terug naar de duinen om nog een paar pogingen te wagen. Heel zwaar in de brandende zon maar wel heel leuk!

Zondag weer om 04.30 opgestaan voor de terugtoch naar Alicedale. Na een rit van 7 uur kwamen we daar aan en zijn we heerlijk uit eten geweest en hebben we een 'end of the trip' party gehad in Louis' pub.

Ik heb echt een supertijd gehad!!! (ja zelfs na mijn gezeur over het vele vroege opstaan, de uuuuren in het busje, elke dag zelf koken en afwassen)

Ondanks het feit dat het al een heel lang verhaal is ben ik vast nog vanalles vergeten wat ik er de komende dagen nog wel bij zal zetten! Gisteren pas terug gekomen dus heb nog niet alle foto's en deze zullen dus ook nog geupdate worden in de komende week.

Veel liefs!!