Van Cape Town naar Alicedale - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Hannah - WaarBenJij.nu Van Cape Town naar Alicedale - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Hannah - WaarBenJij.nu

Van Cape Town naar Alicedale

Door: Hannaaaah

Blijf op de hoogte en volg Hannah

13 Oktober 2007 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Lieve allemaal!

De eerste helft van mijn tijd hier in Zuid Afrika zit er alweer op!! Helaas, want ik vind het hier echt helemaal geweldig! Gelukkig kan ik wel meedelen dat ik mijn vorige module gehaald heb!! Woehoeee!

Dit verhaaltje typ ik op mijn laptop in Alicedale waar ik nu een paar dagen zit. Geen internet hier dus geen idee wanneer dit verhaal op internet komt te staan. Het is hier momenteel ontzettend koud en ik ben verschrikkelijk verkouden.. bah! In Alicedale heb ik mijn eigen kamertje, relaxed!! De afgelopen dagen les gehad (in het enige klaslokaal hier) over wilde dieren, game drives etc. We hebben hier een kleine campus midden op de golfbaan in Alicedale, en de wildlife groep zijn de enige mensen die hier rondlopen, afgezien van een schoonmaakster, een kok, wat onderhoudsmensen en ons docent. Heel bijzonder dus allemaal. In tegenstelling tot Port Alfred hebben we hier een gezamenlijke woonkamer MET televisie dus errug luxe

Vorige week was Roy hier en hebben we echt een onvergetelijke vakantie gehad! Zaterdag aangekomen op Port Elizabeth airport zijn we gelijk naar de autoverhuur gegaan waar onze pratige Ford Fiësta klaarstond voor ons!! Wat een verademing na al die weken in kleine, gammele autotjes! Echt een super auto met lekker veel ruimte, een cd speler en.. voetverwarming!! (een echte must in zuid afrika ) Met deze auto zijn we naar Port Alfred gereden zodat ik daar alles kon laten zien. Echt superleuk om een keer aan iemand uit Nederland te laten zien hoe ik hier leef. Even naar het strand geweest om uit te waaien, het waaide behoorlijk hard. ’s Avonds lekker uit eten geweest bij Guido’s en daarna Roy kennis laten maken met Springbokkies in de Snorts.

Zondag zijn we eerst Port Alfred in geweest en toen met de auto naar Port Elizabeth gereden waar we voor twee dagen een backpackers gereserveerd hadden. Naar de boardwalk geweest, heerlijk gegeten bij de Griek, bij het casino geweest en daarna naar de bios; Knocked up. Nog even in de stad gekeken maar daar was niet veel te beleven en dus niet al te laat gaan slapen. Maandag ochtend gelijk Addo elephant park gebeld om te reserveren voor de Game drive van 12 uur. Dit was nog mogelijk dus met een hoog tempo daarheen gereden. Onderweg nog bijna een stier onder de auto maar gelukkig is dat allemaal goed afgelopen . In het park aangekomen konden we gelijk tekenen en mee met de Jeep. Gelijk na 10 meter al een Buffel gezien en een paar meter verderop een olifant. Verder nog een aantal olifanten gezien, warthogs, struisvogels etc. Roy had zelfs nog een hele grote vieze sprinkhaan gespot die toen nog even nader besproken moest worden. Na de drive nog even lekker gegeten in het restaurant en toen wieder zuruck naar PE.

Dinsdag op tijd opgestaan want we wouden op tijd richting Mossel Bay. Heerlijk gereden met onze Ford Fiësta! Muziek keihard aan, meezingen met de muziek, voeten op het dashboard kastje en gaan maar!! In Mossel Bay sliepen we in een trein op het strand, heel apart! Daar aangekomen gelijk gekeken wat er allemaal nog te doen was in de buurt maar het bleek dat we overal al vrij laat voor waren. Toen maar een Quad safari geboekt voor de volgende dag en naar het strand (lees: achtertuin ) gegaan. Daarna lekker uit eten geweest en op stap geweest.

Woensdag stond een Quad Safari op het programma en daarn zouden we doorrijden naar Kaapstad, dus alle spullen ingepakt en in de auto geladen en gaan maar!! Toen we aankwamen op de plaats van bestemming wisten we eerst niet waar we moesten zijn want er was alleen maar een poort waar een bord hing dat we uit moesten kijken voor wilde dieren en dat we daar niet door konden. Na even gebeld te hebben bleek dat we met ons eigen auto het park in moesten. Nou dat moet dan maar! Gelijk al Nyala en waterbuck gezein, super! Aangekomen bij de lodge stonden onze quads al klaar en mochten we gelijk wegrijden. Ehm ja… dat bleek nog wat lastig als je nog nooit op zo’n ding gezeten hebt! Maargoed, stoer blijven kijken en maar op de quad achter de gids aan! Gelijk van het pad af de bush in! Het bleek moeilijker dan verwacht (voor mij dan ) maar na een paar afdwalingen leek ik het toch redelijk onder de knie te hebben. Practige beesten gezien in een ongelooflijk mooi landschap! Zebra’s wildebeesten, Giraffes, kudu’s, waterbucks en bontebuck liepen gewoon op een afstand van een paar meter van onze quads, super! Onbeschrijvelijk! En toen.. Cheeta’s!! Aaah die had ik nog niet eerder gezien dus ik was helemaal blij! Wij van onze quads af en we konden wel tot een afstand van 2 meter van deze prachtige beesten komen! Super! Ook een geweldig moment was dat Roy zei dat ie een giraffe zag, en ik zag niets want ja mijn aandacht was bij het recht houden van mijn quad en toen ik naar rechts keek stond (ok, reed) ik echt oog in oog met een giraffe! Echt oog in oog, want het beest stond vlak naast de weg waar het een paar meter lager was! Aaaaah cool..
Minste moment van de tour was toen we aloe vera mochten proeven van een plant, nou dat wouden wij wel en ook de waarschuwing van de gids dat het erg bitter was kon mij er niet van weerhouden om een flinke lik te nemen.. Goooooorrrrr… tot het eind van de trip (gelukkig nog hooguit een kwartiertje) heb ik echt de vieste smaak ooit in mijn mond gehad! Bij de lodge gelijk wat gedronken en toen leefde ik wel weer Roy was gelukkig verstandiger geweest en had maar een klein beetje geproeft.

En toen kon onze tocht voort gezet worden richting Capetown!! Na een rit van 4 uur (of was het nou 5 ) aangekomen in Kaapstad. Heel indrukwekkend, echt de grootste township die ik ooit gezien heb langs de snelweg, verschrikkelijk! Minutenlang zie je alleen maar krotjes, op elkaar gebouwd, overaal waar je kijken kunt.. ik dacht dat ik al redelijk wat gezien had hier maar ik schrok er toch weer heel erg van. Eenmaal in Kaapstad bleek het niet zo makkelijk om ons Backpackers te vinden want,, Kaapstad is grooooooot en druuuuk! Op de één of andere manier kwamen we toen Annelies en haar vriend tegen (over toeval gesproken!) diein dezelfde straat als wij een backpacker hadden (nogmaals: over toeval gesproken!!) en in ruil voor een lift wouden ze ons best de weg wijzen.. Prrrrrimaaa!
Leuke backpackers in 1 van de leukste straten in Kaapstad; Long street, hier zitten echt talloze restaurantjes en barretjes dus dat leek ons wel een prima plek! Het feit dat er nog een aantal mensen van de campus in dezelfde straat bleken te verblijven bevestigde dat alleen maar Leuke backpackers met een enorm balkon dat uitkeek op longstreet, wat wil je nog meer?

Vet gezellig wezen stappen ’s avonds, eerst een beetje onwennig aangezien er zoveel gewaarschuwd word voor Kaapstad etc, maar het bleek echt heel gezellig en geen vervelende dingen meegemaakt. Heerlijk wijntjes gedronken op het balkon van 1 van de kroegen daar.. mag ik terug??

De volgende dag (volgens mij Donderdag) hadden we Kaap de goede hoop op het programma staan. Dit bleek nog best een eind rijden en we moesten zelfs nog een stuk terug omdat de road opeens afgesloten was. Uiteindelijk met de auto aangekomen bleek dat we nog 45 minuten moesten lopen, echt een prachtige wandeling, wat een uitzicht, wat een landschap!! Ik weet weer waarom ik hier naartoe gekomen was Heerlijk genoten van het uitzicht bij Kaap de goede hoop en ondertussen Roy een geschiedenislesje gegeven over kaap de goede hoop (ja ik leer hier af en toe best wel wat ) na een half uurtje weer terug gelopen om vervolgens terug naar Kaapstad te rijden, richting de waterfront. Dit zijn allemaal vet mooie gebouwen, winkels en restaurants bij de haven.. moooooooi!!! Hier rondgelopen en uiteindelijk wat gegeten bij het beste steakrestaurant ter wereld.. Lekker!!!

Vrijdag zijn we op goed geluk naar Table mountain gereden, omdat die alleen open is met goed weer, en het was de hele week niet echt mooi weer geweest, maar gelukkig precies deze dag wel! Dus daarheen gegaan, kaartjes gekocht en toen met de kabelbaangondelding (??) naar boven! Vet hoog maar wel heel cool want het bakje draaide zodat je alles goed kon zien! Eenmaal boven bleek het veel groter dan verwacht en we hebben daar nog ongeveer 1,5 uur rondgelopen om alles te kunnen zien van het prachtige uitzicht wat we vanaf alle kanten van de berg hadden. Toen even ontbeten bovenop de tafelberg, maak je ook niet vaak mee!
Hierna zijn we naar Century City gereden, een megagroot, supermooi ‘winkelcentrum’ vlak buiten kaapstad.
’s Avonds weer op stap geweest, supergezellig!

Zaterdag hadden we een tochtje naar Robben Island geboekt en daarna zouden we terug naar PE, dus vroeg op, spullen in de auto en gaan maar weer! Eerst vet lekker ontbeten bij de waterfront Op de boot naar het eiland (duurde ongeveer 25 minuten) krijg je alvast wat general information over de geschiedenis van het eiland, erg interessant! Op het eiland aangekomen mochten we in een bus stappen die ons een rondleiding over het eiland zou geven, vet leuke gids die echt supercool kon vertellen over alles wat er te zien was. Hierna een tour door de gevangenis, die werd gegeven door een gids die er zelf 5 jaar gezeten had en er dus echt superveel over kon vertellen, heel indrukwekkend! De cel van Nelson Mandela gezien en toen zat ons tochtje naar Robben Island er weer op, terug met de boot, op het dek gezeten in de keiharde wind, koudddd!

Tegen 5 uur waren we weer terug bij ons auto, en toen moesten we nog terug naar PE! (time management is niet ons sterkste punt ) de hele middag, avond en nacht doorgereden tot we vlakbij Jeffreys bay zonder benzine kwamen te zitten.. stress!! Gelukkig konden we nog net naar Jeffreysbay rollen waar we met heel veel mazzel nog een pompstation konden vinden! Doorgereden naar PE; volgende probleem: we hadden niets geboekt omdat we er van uit gingen dat we gewoon wel ergens een kamer konden krijgen. Nou was dit opzich niet een hele verkeerde gedachte, alleen hadden we geen rekening gehouden met het feit dat er een automotive weekeend in PE bezig was en echt elk hotel compleet volgeboekt was! Aaah! Zit je dan om 4 uur snachts, helemaal kapot, geen slaapplek.. wat moet je dan? Ik wou al in de auto gaan slapen maar gelukkig had Roy nog genoeg puf om net zolang door te zoeken tot we een (veel te duur) hotel hadden gevonden waar nog een kamer vrij was. Roy wist de man te overtuigen dat we echt niet veel geld bij ons hadden en toen kregen we zelfs nog korting! Woehoee! De kamer was ook heel mooi met een vet relaxed bed, beter dan de auto in ieder geval!!

En toen we wakker werden zat de vakantie er alweer bijna op.. nog even een lekker ontbijtje gehaald in de boardwalk en toen de auto ingeleverd en toen is Roy veilig op het vliegtuig gestapt, terug naar Nederland na een super vakantie!

Het busje dat ik terug had naar Port Alfred had vertraging maar uiteindelijk was ik dan toch om 21.00 terug in Port Alfred, waar Hans op mij stond te wachten om naar Alicedale te gaan.. zucht.. In een noodtempo mijn koffer ingepakt en toen naar Alicedale. En de rest weten jullie al zo’n beetje..

Mensen, maak je maar geen zorgen om mij, ik heb hier de beste tijd ooit! tot de volgende keer, en berichtjes blijven plaatsen he?

Veel liefs!!