Bali en Java! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Hannah - WaarBenJij.nu Bali en Java! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Hannah - WaarBenJij.nu

Bali en Java!

Door: Hannah

Blijf op de hoogte en volg Hannah

18 Februari 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Lieve allemaal!

Het stroooomt hier van de regen dus hoogste tijd voor een berichtje richting Nederland dacht ik zo :) Ik vermaak met nog steeds prima hier! Zit momenteel op Java met Phillipe, een jongen die ik heb ontmoet op Bali. Over Java later meer, ik zal verder gaan waar ik gebleven was; op Bali!

Vanaf Sanur zijn Pieter en ik verder gereisd naar Permutaran, in het noord-westen van Bali. We hadden gehoord dat we hier mooi konden duiken dus dat wilden we wel eens uitzoeken! Een mooie gelegenheid om weer eens gebruik te maken van mijn 'open water diver licence' en inderdaad prachtig gedoken!! Met een bootje 's ochtends vroeg vertrokken naar Menjangan Island waar we hebben gedoken bij de Sandslope en bij Cave Point. Ontzettend mooi koraal, mooie bijzondere vissen, gigantische zeesterren en als hoogtepunt een Eagle Ray van anderhalve meter!! Ontzettend genoten en de tijd vloog dan ook voorbij! Verder ons dagen in Permutaran gebruikt om te zwemmen, te snorkelen en lekker vaak uit eten te gaan (het was immers vakantie voor Pieter.. ;)) Omdat we vlak bij het strand zaten natuurlijk ook heerlijk met een Bintang biertje in een zitzak op het strand gezeten. Het ultieme luxemoment van deze luxe ' backpacker vakantie' was wel de Balinese massage! Deze dagen maken het allemaal wel lastig om weer ' back to basic' te gaan haha! Maargoed het budget moet in de gaten gehouden worden dus na 4 heerlijke dagen in Permutaran weer terug gereisd naar Sanur. Dit was gelijk ook mijn afscheid met Pieter want hij vloog 's avonds weer terug naar Nederland! Nadat ik hem naar het vliegveld heb gebracht ben ik nog 1 nacht in Sanur gebleven, wel even wennen weer in mn eentje! Gelukkig had ik al een goede vervanger achter de hand; Phillipe, een jongen die Pieter kende uit Bali en met wie we 2 dagen hebben opgetrokken op Lombok had aangegeven nog wel samen verder te willen reizen dus zo gezegd zo gedaan! We hadden afgesproken in een restaurantje in het centrum van Sanur, te ver voor mij om te lopen met mn backpack maar in geen velden of wegen een taxi te bekennen dus inclusief zware backpack op mn rug achterop de scooter van de schoonmaakster! Heel avontuur maar ik (en mijn rug!) hebben het overleefd! Phillipes oom woont in Seminyak dus daar zijn we eerst heen gegaan. In Seminyak nog maar weer een keertje op stap geweest en valentijnsdag gevierd met Phillipe en zn vriendje. Vanuit Seminyak zijn we doorgereisd naar Yogyakarta, Java. Onze vlucht vertrok om 6 uur en naief als we waren namen we advies aan van Phillipe's oom; je kunt wel om half 5 richting het vliegvled vertrekken want het zal wel rustig zijn.. Nou dat hebben we geweten! Na veel rennen, haasten, vliegen en stress zaten we om 1 minuut voor 6 in het vliegtuig, hoera!! Hier op Java zijn we een echte bezienswaardigheid als blanke, iedereen wil met ons op de foto, vandaag zelfs een heel politiecorps!!

We verblijven hier in een hostel naast de mainstreet; Malioborrostreet. Een leuk hostel met veel backpackers. In Yogyakarta verplaatsen we ons voornamelijk doormiddel van een Becak; een fietstaxi maarbij we met zn 2en voorin een bakje mogen zitten en de ' chauffeur' ons overal naartoe fietst. Dit is een makkelijke manier van verplaatsen omdat het verkeer hier zo druk is en zij overal relatief makkelijk tussendoor fietsen!

Op onze eerstde dag hier hebben we de Prambanantempel bezocht; Prambanan is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië. Heel indrukwekkend om te zien! Door een aardbeving is een groot deel ingestort, we mochten sommige tempels alleen in met een helmpje op :) Ook zijn we naar een Batik art centre geweest, leuk om te zien maar ze proberen je constant vanalles aan te smeren dus dat was een beetje jammer!
De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om naar Borobudur te gaan; dit is een boeddhistisch heiligdom en ligt bij de Merapi, de meest actieve vulkaan van Indonesië! Het is opgebouwd uit 9 etages en deze moet je allemaal met de klok mee rondom lopen, in de muren staat het verhaal van boeddha gegrafeerd. Ik vond dit zelf heel erg mooi om te zien! Omdat we om 6 uur 's ochtends al naar binnen waren gegaan was het vrij rustig. Later werd het steeds drukker en wilde iedereen weer met ons op de foto, denk dat ik wel met 100 mensen op de foto ben gegaan, af en toen met 10 tegelijk en dan flitsten er aan alle kanten camera's, onvoorstelbaar! Omdat we dit toch vrij snel zat waren hebben we besloten wat te ontbijten bij de tempel en weer terug te gaan naar Yogyakarta. ' s Middags zijn we bij de water palace geweest, het oude paleis van de Sultan. Ook hebben we het huidige paleis van de Sultan bezocht. ' s Avonds een livebandje gezien en lekker biertjes gedronken want de volgende dag hoefden we voor de verandering eens niet om 4 uur op te staan! Vandaag zijn we wezen cavetuben, dit houdt in dat je in een grote zwemband de rivier afgaat, onderweg kom je door grotten heen die vol zitten met vleermuizen ieeehh!! Vanmiddag wilden we een scooter huren om naar het strand te gaan maar halverwege werden we bijna van de weg gespoeld door de regen dus hebben maar besloten terug te gaan naar het hostel om het thuisfront te contacten; net heerlijk geskyped met mama en nu een uitgebreid reisverslag van mijn avonturen op Java!

Heeeel veel liefs en n dikke kus! Foto's volgen over n paar dagen!!

• 21 Februari 2013 - 09:34

HENNY:

Lieve Hannah,
    Wat een prachtig verhaal en zoveel mooie belevenissen, leuk dat je ook steeds weer nieuwe reiskameraden ontmoet. Zeker met alle ervaringen en bezienswaardigheden is het fijn dat met iemand direct te kunnen delen.
    Geniet verder van al je ontmoetingen en mooie dingen, goede reis.
    Groetjes Henny